Saturday, January 24, 2009

Mere PI

SÅ kommer der lige et opfølgende indlæg på PI sokkerne. Den ene er nu helt færdig - der mangler at blive syet ender ind, men ellers færdig :-)

Hele mit regnestykke gik op i en højere enhed :-)




Jeg fik det til at passe således i decimalerne: 3,14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 Da jeg kom til det første 0 lavede jeg hælen, fordi man jo egentlig ikke strikker en hel omgang på noget tidspunkt. Derfor er der 7 (5+0 altså hæl+ 2) omgange med blå.

Og det sidste nul... ja, der er strømpen jo så bare slut. Og halleluja, det passede lige præcis med længden af min fod. Jeg har beregnet strikkefastheden på garnet ud fra at antallet af omgange efter første 0 skulle passe med længden af min fod eller en størrelse 39/40. Og det kom til at passe lige på millimeteren.



Jeg er en smule stolt af mit regnestykke. Nu gælder det bare om at få den anden sok helt færdig inden månedens udgang. Det bliver nok lidt af en udfordring i sig selv.

2 comments:

kaos said...

Tøft! Jeg likte regnestykket ditt. På din måte slipper man også å bruke antall omganger +1

En annen måte å strikke tallet null på er å bruke begge fargene i en omgang for å vise at det ikke er noen av dem. Da behøver ikke sokkene bli så lange.

Tommelise said...

Super godt forslag til at løse 0-omgangen på :-)
Jeg er nu ret glad for de lange strømper, det var bare en smule mere tidskrævende end beregnet til at begynde med.