Thursday, August 25, 2011

A Late Summers Dream of Apples

It's Autumn and pickle season is picking up. The newly purchased garden have some great fruit trees - and I have to make the most of them, since the season is almost out.

Efterår er sylte/henkognings årstid - og jeg er fluks gået i gang. Min nye have har fantastiske frugttræer og jeg må skynde mig at få en masse ud af dem inden sæsonen slutter.


Without bragging - I can say that I have the most beautiful apple espalier in the area. Think it is Discovery apples

Uden at prale kan jeg sige at jeg har haveforeningens flotteste æble espalier - tror det er Discovery æbler, men jeg afventer en gardner dom ;-)


Picked a bagful of apples and hurried home to make Apple Chutney:

Plukkede en posefuld æbler og skyndte mig hjem og lavede æble chutney:

750 gr apples - pealed and chopped         750 gr. skrællede æbler i tern
1 large onion - pealed and chopped          1 stort løg skåret i ringe
25 gr. fresh ginger - grated                       25 gr. revet, frisk ingefær
50 gr. dried apricots - chopped                50 gr. tørrede abrikoser i tern
1 cinnamon stick                                      1 stang kanel
4 cloves                                                   4 hele nelliker
100 gr. cane sugar                                   100 gr. rørsukker
2 tbl spoons curry                                    2 spiseskefulde karry
1,7 dl vinegar                                           1,7 dl eddike
oil                                                            olie



 Fry oil and curry shortly. Add the rest of the ingredients and boil with lid on for 1 hour. Pour onto glasses.. Enjoy with chicken or fish


Varm olie og karry til karryen begynder at dufte. Tilsæt resten af ingredienserne. Lad koge under låg i 1 time. Hæld på varme atamon skyllede glas. Nyd til fisk eller kylling.




No comments: